Tuesday, September 29, 2009

kampung yang ku tinggalkan...(2)

30 September, adalah hari kedua aku jauh sekali dari rumahku..merasa jauh sekali, sangat jauh...lebih parah ialah apabila aku merasakan aku berada sangat jauh dari mana mana pun..dari daerah mana sekali pun,,sangat jauh....parah kan?

sehari suntuk menjadi pendengar banyak faedahnya, "ruang waktu yang ada banyak membuat ku bermenung di depan sebuah kesebatian, atau merasa asing dalam diri ku sendiri...risau dan semakin bimbang dengan kemungkinan takdir yang selalu gagal menyebelahi ku.." jasad ku di dalam dewan Bengkel ini, fikiran ku mnerawang ke alam kanak2 ku...untuk untuk membandingkan beberapa remaja yang ku temui dan dekati sehari dua ini - yng aku anggap anak2 ku sendiri.

aku ingin menjadi penakluk sebenarnya! penakluk sebenar - tetapi setiap yang aku inginkan tidak mudah dicapai. Bahkan sehingga kini, aku tidak mampu menakluk apa apa, termasuk diri ku sendiri.
Sewaktu menghabisi pengajian diploma (in Business Studies - DBS - Diploma Bodoh Sombong), aku berkelana, berkejar kesana kemari mencari satu jenis kerja yang menjanjikan masadepan baik dan gemilang, tetapi gagal juga sudahnya. Teman-teman lain (contoh Amin, Zainal) yang terpaksa menangguhkan pengajian sehingga ke semester 7 (aku tidak extent) mereka memperoleh kerja secara agak mudah..Amin mendapat dua tawaran satu di Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN - kemudian nya bertukar menjadi BERNAS) dan Mezium Negeri Pahang, Zainal di ESSO, Andan melepak sebagai COnsultant, ShamBulu pulang ke Perak....aku?

Aku menginjak berjualan ikan kering sewaktu musim tengkujuh di Kemaman, berjualan jagung bakar dan suratkhabar ditepi simpang masuk ke Perumahan Kos Rendah Binjai sewaktu musim kemarau. Kadangkala menjual air tebu, atau sebelah malam di musim tengkujuh, berjaga sepanjang malam untuk menangkap burung burung yang kesejukan di padang / tanah lapang di Stadium Bola Mak Chili...Kg Air..semua itu aku lakukan hanya untuk beberapa ringgit buat melunasi perbelanjaan adik adik yang sentiasa menganga mintak makanan atau sesekali mengamuk untuk sepasang baju baru setiap musim awal persekolahan...

Sewaktu berpindah ke Padang Kubu (dari Sek Keb Batu Rakit), aku berusia 7 tahun...darjah satu. Waktu perpindahan sekolah ini lah merupakan titik titik yang banyak memberikan aku nostalgia tak terhingga...selain aku perlu menguruskan diri ku sendiri, aku juga lah yang perlu mengheret kakak ku (yang waktu itu darjah 3) untuk menemui guru besar menyerahkan beberapa helai kertas dan borang pertukaran sekolah. Selain dari ketakutan untuk aku menapak melepasi 3 bukit di tanah ladang kelapa sawit (padang kubu ialah sebuah estet kelapa sawit milik TDMB - Terengganu Development & Management Berhad), aku juga risaukan bunyi serangga dan unggas2 yang sabung menyabung waktu pagi pagi benar itu.

Ada gigitan cuaca sejuk yang mencengkam tubuh. Ini akan aku rasai sebelum menaiki bukit kedua. Namun sewaktu aku mulai mendaki bukit kedua itu, suasana hangat mulai terasa. Tiba disekolah, aku sudah berpeluh - hampir kuyup.

sewaktu pulang dari sekolah, waktu tengahari - terik matahari memang memanggang diriku, juga perasaan ku. Aku selalu menanyakan kenapa ayah ku yang waktu itu seorang Pegawai Ladang Blok E, tergamak membiarkan pewaris takhta (hehehe) ini melalui detik-detik yang sedemikian sukar- hanya di waktu akalku baru mula bertunas. Soalan itu sering terlintas di dalam benak ku, terutama nya apabila aku berkelahi dengan kakak ku - Jamilah. Bila kami berkelahi, dia akan tinggalkan aku, atau menumpang motosikal ayah kawan sekelasnya - wan Naimah. aku menapak sendirian.... cuma untuk sekrang aku sering tersenyum apabila mengingati bahawa kami lebih banyak bergaduh dari berdamai....

sewaktu pulang sendirian ini lah aku cuma mampu melayan perasaan ku sendiri. Aku akan selalu berhenti di satu anak sungai selepas bukit terakhir dari sekolah (atau bukit pertama dari rumahku). Tidak pernah aku tidak cuba menangguk anak2 ikan yang aku lihat lincah sekali bermain di air, dan dalam kebanyakan kali itu, aku tentu saja gagal...aduuuuuhhhhh...parah.
Kadang2 ada ibu air yang memang boleh berjalan jalan di atas permukaan air, lincah sekali, sihat dan sentiasa segar kelihatan nya. Bagaimana yer-tidak kah itu menakjubkan?

Ye, ada pengalaman berguna - memang yang aku daki ialah 3 bukit kecil setiap hari, tetapi yang aku pelajari dan hadhami ialah ketabahan, menifestasi kemahuan dan keazaman.... apalagi yang aku nikmati kini, kesan bukit bukau itu? apa yang kalian rasakan dapat aku pelajari?

No comments: