Friday, September 18, 2009

satu perbualan yang menyemarakkan jiwa

sepulang dari Kuala Lumpur (sekitar 6 petang), aku bergegas mencari juadah berbuka puasa. Sempat bertemu dengan beberapa bekas pelajar yang turut pulang beraya di kampung. bungkam selepas berbuka....tidor dan tenggelam dalam arus keletihan yang agak dalam.
Sekitar 1030 malam, aku terjaga semula, memberikan aku kekuatan untuk melaksanakan beberapa tuntutan kerja selepas beberapa hari kebelakangan ini, di panggang kesakitan yang agak luarbiasa (kesan nya seluar ku banyak yang terlondeh)....
aku menghubungi sahabta lama yang semakin membisu, Amin dari BTN Johor dan berbual panjang kali ini, berbual tentang hari raya yang akan disambut yang sudah tidak berapa hari lagi ini..
Aku bertanya pendapatnya tentang hari raya, soalan yang serupa pernah kami bualkan hampir 20 tahun lalu. Kali ini aku berhasrat untuk memberikan definisi semula tentang semua ini, kefahaman dan mekanisma perlaksanaan..
Kata Amin, Raya bagi nya berada dalam lingkungan yang sangat sempit; lebih menjurus keada dirinya sendiri, bermaafan, sembahyang sunat hari raya dan kemudian nya balik dan melahap apa apa yang ada - untuk membezakan hari raya dengan hari-hari tidak raya yang lain...
"Jadi, apa yang dirayakan?"
"Kemenangan" jawap nya ..
"menang? memang apa?"
"Ya sepatutnya kita berjuang dalam 30 hari yang lalu, berjihad dan melaksanakan perjuangan terbesar.."
OO begitu, jawapku sebelum aku mula menyemarakkan suasana dan jiwa ku dengan kata-kata begini..
"untuk apa semua ini? jika pahala yang menjadi persoalan, rasa nya kita sedang berurusan dengan sesuatu yang normal dan hambar...." perbincangan pun berlarut...
bagaimana kah perasaan ku setiap kali hari raya?

No comments: