Saturday, September 19, 2009

malam lebaran



Lebaran bukan sahaja hari kemenangan, tetapi juga kekalahan.

Kekalahan, yer bagi yang tak berhasil meningkatkan maupun sekadar segaris kualiti kemanusiaannya, juga kekalahan bagi yang tak mampu memperbaharui kualiti manusiawi org lain.

Hari kemenangan itu telah semacam menjadi beban, semada beban ekonomi perorangan atau ekonomi kerana kesan inflasi, kenaikan harga barang atu kesan eknonomi dari nya. Ironinya, ketika hari kemenangan disambut dengan kepanikan, kenaikan harga-harga barang tetap berlaku dan bagi kebanyakan kita, ia juga bermakna peningkatan kantung-kantung hutang.


Mengapa segala hal telah berkiblat kepada kebendaan. Tak ada lagi yang peduli untuk cuba menyelami, apa yang semestinya terjadi di Idul Fitri. Apakah merenungi, menelanjangi jiwa sendiri, atau ke sana ke mari wara-wiri dengan baju baru dan gemerlap perhiasan warna-warni. Mengapa menjelang hari itu segalanya justru menjadi sesak; mall, pasar tradisional, toko sembako, seperti sesaknya dada si fakir yang tak tau harus membelanjakan apa menyambut hari raya, sesak pengap membekap, padahal namanya lebaran, bukan sempitan.

Jika begitu, lebaran memang menjadi bulan di atas kuburan. Pedih, menyayat, sepi, mencekik.

No comments: