Thursday, September 24, 2009

kampung yang ku tinggalkan

kampung Batu Rakit, hanya sebuah dari jujuran kampung di pesisir pantai Merang. Nama Batu Rakit itu diambil sempena satu hamparan batu di tengah2 lautan, timbul berayun ayun di olek gelombang. Sewaktu aku kecil dahulu, aku selalu ingin kesana untuk duduk duduk di atas batu itu, tetapi sekalipun tidak dibenarkan oleh orang tua.

Bersekolah di Sek Kebangsaan Batu Rakit memang kenangan paling singkat pernah aku alami, namun paling manis. Manis itu kerana kepahitan yang sempat aku alami. antaranya aku perlu berjalan kaki sejauh hampir 4 kilometer sebelum sampai di sekolah dan aku lakukan itu bersama kakak ku.

aku tidak ditemani sesiapa untuk menguruskan pendaftaran ku kesekolah. Rakan rakan sebaya masih di heret ayah/ibu mereka untuk urusan itu, tetapi tidak bagi ku. di waktu itu memang aku ketakutan, tetapi guru dimana mana pun , akan sedia membantu terutama bagi anak kecil yang sendirian seperti ku - dihari pertama persekolahan. Dengan bantuan guru-guru, aku tidak merasa urusan itu terlalu sukar untuk untukku. Aku kemudiannya menjadi sangat rapat dengan guru guru ini.

Berada di bilik darjah, dengan meja dan kerusi sendiri - aku merasa aku sudah ada sesuatu yang milikku dan perlu di hormati. Aku kemudian nya di lantik sebagai ketua darjah, di antara nya kerana aku lah satu satunya murid di kelas itu yang mengingati abjad A sampai Z. di waktu yang lain aku jugalah satu satu nya murid yang boleh membilang dari 1 sampai 100. Wahhhh

Kawan pertama ku ialah Isnin Abu Bakar..hilang selepas aku meninggalkan sekolah itu seminggu kemudian. Dalam keadaan kebingungan itu, aku jugalah terpaksa menguruskan sendiri urusan pertuakran sekolah ke Sek Kebangsaan Padang Kubu, sebuah sekolah diperkampungan peneroka ladang kelapa sawit di Kemaman.

Sejak itu, kampung Bt Rakit aku tinggalkan, meninggalkan sekelumit rasa kasih terhadap sawah padi, teman-teman dan saudara mara. Yang kemudian nya menjadi bahan kerinduan - kerana aku tahu perpindahan itu lah menyebab aku membesar dengn nilai berbeza, menjadi seorang anak kecil yang tidak merasa dimiliki oleh kampung, di anggap tanggang 20 tahun selepas itu dan diterima semula sebagai pejuang 20 tahun selepas 20 tahun itu....

No comments: