Wednesday, September 23, 2009

Mengangankan sebuah kerinduan...

hari ini, 23 September 2009, hari raya ke4 - masih dalam mood eidilfiri..adalah antara hari hari yang sibuk dan meletihkan...dari awal pagi melayani Prof Dr Hatta Azad Khan - Dekan Fakulti Artistik dan Creative TEchnology UiTM Puncak Perdana yang di jemput sebagai tetamu kehormat dalam Majlis Graduan Perantau dengan Ahli Parlimen Dungun yang bermula jam 945 pagi.

Bersantai santai dengan Prof Hatta memang menasyikkan. Tanpa aku sedari, beliau lebih tahu sejarah Dungun berbanding aku - rupanya tokoh ini lebih sebati dengan Dungun dan nilai-nilai. Dalam banyak kisahnya, beliau selalu menyebut "saya masih ingat..bagaimana saya berada dan membesar di tengah-tengah masyarakat dungun yang lengkap di awal 60 an dan 70an - kerana "kehidupan" yang sedang bernyawa di Dungun. Di Dungun waktu itu ialah satu wajah kemodenan, berikutan dengan degupan kencang pengeluaran hasil-hasil bijih besi dari Lombong Bukit Besi - antara lombong bijih besi yang terbesar di dunia.

seluruh kisah penceritaan nya ialah betapa kerinduannya pada Dungun itu telah menerobos dalam jiwa nya, menggamit2kan kedamaian, keringan masa kecilnya.. bisik nya perlahan

"Mal, kita usahakan dokumentasikan nostagia dan keajaiban itu yer.."

Sebelah petang, adik perempuan yang bertugas sebagai guru di Pulau Pinang, membawa cek kerumah dalam perjalanan seusai menghadiri majlis kenduri kahwin teman baik nya. Di saat cek melihat aku, ada kerinduan yang terpadam....

malam, aku hadiri majlis baca yasin, menyampaikan tazkirah ringkas menjelang Isyak - kemudian nya mengimamkan siolat Isyak..sebelum bergegas ke majlis jamuan malam bersama teman-teman..

Pagi ini, sekitar 224pagi aku terjaga dari tidorku selepas mengalami satu mimpi, yang bagi ku, lebih memaknakan atau memberi makna significant dalam ruang hatiku. Aku berwuduk dan solat - munajat dan memohon sesuatu petunjuk dan gambaran..ALLAH kau lah maha Tahu betapa kerinduan ku ini dibunuh oleh satu kenyataan....satu kepahitan yang tak mungkin dapat aku muntahkan - kau juga tahu bahwa dalam sela-sela waktu yang berlalu itulah - di saat aku sedang mengangankan sebuah ketulusan dalam kerinduan, buah-buah kerinduan itu hanyalah satu lagi lompang yang membelit dan meninggalkan satu lagi kemelut dalam jiwa seseorang - ia tidak lebih dari beberapa harapan kosong yang menghibakan...

mungkinkah secara fitrahnya - itu lah sebuah lagi perasaan jahat yang aku lahirkan dalam sebuah angan-angan..seperti kiasan kisah mat jenin : yang sedangn memeluk sang puteri raja : sebelum sempat sebiji kelapa pun dapat di tuai...natijahnya ialah tubuh sendiri terhempas (dan hancur), kelapa pun terlepas...

dari dhamir hati ku, ada bisikan kecil (tetapi nyaring)

"Jamal, berhenti lah mengangankan bahawa kau diperlukan oleh nya- ia hanya onar mu sendiri. Berhentilah Jamal, kerana jika kau meneruskan nya - ia hanya merosakkan tiga jiwa termasuk jiwa nya sendiri.."

Hari raya ke empat ini adalah ulangtahun ke 3 kematian ayahanda Hashim bin Yusoff ...Alftihah

No comments: