Friday, October 2, 2009

kampung yang ku tinggalkan (3)

aku pulang dari KL petang ini..bercampur di antara rasa terkejut dan ketakutan yang mendalam ..tapi itu tidak mengapa..aku pun bukan tidak biasa kehilangan..
"aku sudah terbiasa untuk tidak mendapat apa yang aku perlukan.."

menyambung siri kampung yang ku tinggalkan..

selama 5 tahun berada di Padang Kubu, ia semacam telah banyak membuat aku merasa berhak dan memugarkan minat sendiri...

Padang Kubu adalah daerah terpencil tanpa teknologi, bandar terdekat dari nya ialah Cukai (sekitar 50 - 60 batu dari situ). Dalam sehari, hanya ada dua trip bas sahaja yang masuk mengangkut penduduk Padang Kubu ke bandar Cukai, satu di sebelah pagi (aku lupa waktunya) dan satu lagi di sebelah petang...

alat komunikasi? mmmm setakat aku ingat ada satu sahaja pondok telefon awam (yang sepanjang ingatanku) lebih banyak rosak dari baik nya. Ada sekitar 5 hingga 6 ribu penduduk yang memang bekerja di ladang kelapa sawit. Ada satu bangunan kayu sekolah dengan 4 atau 5 bilik darjah. aku tak tahu bilangan pelajar waktu itu. Tetapi sebaik aku menaiki darjah 3, kami berpindah ke bangunan sekolah yang baru. Ada 2 blok bangunan batu sekolah, setiap satu nya 2 tingkat.

berpindah ke bangunan baru ini memang sesuatu yang sungguh menyeronokkan. selain daripada kemudahan-kemudahan yang lebih baik, semangat kami pun bertukar menjadi lebih berkobar. best nya mengingat itu. selain itu ada beberapa guru baru yang nampak lebih pandai dan bijak. juga ada beberapa kawan baru yang baik dan tentunya lebih cantek (hehehe) aku masih ingat namanya, Norhayati Kamarudin dan...Jasmin Devi..Nazuhar Jusoh, Wan Mohd Ariffin yang selalu menjadi musuh ku waktu disekolah - semua nama itu hilang sampai sekarang...

di bangunan itu lah aku membina asas asas jiwa ku, dan kefahaman ku tentang manusiawi. Kawan, yang tidak meminta sesuatu bayaran dari peribadi, yang sentiasa tulus dan suci hati adalah kawan yang ku temui waktu alam persekolahan. Aku juga perasan kawan-kawan yang kutemui kini (semalam dan hari ini - iaitu selepas aku menjawat jawatan sekrang) adalah manusia manusia yang selalunya opportunistik dan tidak lagi sesuci

aku memimpin ramai kawan kawan sebaya. Menjadi Ketua Murid waktu berada dalam darjah 4 dan 5 (septutnya pelajar darjah 6 yang selalu terpilih)., sungguh memberikan aku satu daya juang tersendiri dalam kelas nya. aku selalu nya tidak suka membaca buku-buku teks sekolah ku yang nyata tak membawa otak ku ke depan..jadi suasana sekolah dan bilik darjah itu lebih banyak membosankan dari menarik. namun, aku tidak pernah dihukum kerana kebosanan itu,cuma sekali di panggil dan dirotan guru besar. Aku fikir hukuman yang ku terima itu dilakukan sebelum aku membuat apa apa kesalahan.

CEritanya begini:
Kamal (Wan Kamal Ariffin) ini memang pelajar yang paling bergaya, mungkin kerana dia adalah anak dari seorang Ketua Kerani di Ladang. Justeru, ego nya lebih besar dan hidung nya pun lebih tinggi. Dengan keegoan itu, dia selalu membuli teman teman sekelas yang kebanyakan nya anak dari buruh2 ladang. Aku? aku anak pegawai ladang beb....

Ada beberapa teman yang selalu mengadu pada ku, terutamanya Nazuhar (dia ni anak yatim kematian ayah dan tinggal dengan ibu nya yang bekerja sebagai buruh angkat buah kelapa sawit). Tak tahan dengan sikap melampau itu, satu hari yang baik, aku berdepan dengan Kamal Ariffin ini sewaktu pulang dari sekolah...

Aku : Kamal, bila kau nak berhenti buat jahat?
Kamal: bila aku tahu ada orang lain yang boleh mengalahkan aku
Aku: OK, kalau begitu petang ini kita bertumbuk, nak
Kamal : Nak, dimana?
Aku : di padang (bola) sekolah...

rupanya dalam otak kami ada perancangan yang sama. aku membawa kawan2 yang menyokongku dan begitu jugak dia. apabila tiba waktunya, kami masuk ke padang melalui dua pintu gol yang berbza, sementara penyokong masing-masing menanti di pintu gol....
takala masing masing menunggu ke tengah2 padang bola itu, cik gu hanifa (guru disiplin) menjerit-jerit nama kami berdua..kami besoknya, tangan kanan kami pun berbekas rotan...

petang hari yang sama, tangan kiri ku pun turut berbalam balam di rotan ayah...

No comments: