Friday, October 16, 2009

Kampung yang ku tinggalkan (5) : Masih di Tebak

..sesuatu yang sukar ku lupakan ialah bagaimana aku perlu bangun seawal jam 5 pagi untuk menunggu lori yang membawa kami meredah hutan kelapasawit itu untuk kesekolah. Lori yang membawa kami itu dilengkapkan dengan kerusi kayu di bahagian belakang lori..tidak silap ingatan ku di antara empat atau lima baris..

kami akan menunggu bas sekitar 6 atau 615 pagi. Perjalanan kesekolah memakan waktu sekitar 45 min hingga satu jam..meredah bukit dan menuruni cerun-cerun berbahaya sepanjang jalan itu, juga digigit sejuk pagi yang bukan kepalang. selalunya rombongan kami akan paling awal tiba di sekolah.

Ayahku memang mempunyai prinsip yang sangat berbeza, meskipun dia seorang pegawai ladang, tetapi tidak seperti anak-anak pegawai yang lain, aku disuruhnya bersama merasa getir dengan anak-anak pekerja ladang..berebut untuk mendapat tempat duduk yang lebih empuk (selalunya aku tidak dapat tempat itu)..atau kalau perlu ...harus saja berdiri sepanjang perjalanan kesekolah...

sepanjang dua tahun dalam pengalaman itu, ada seorang teman baik yang sedia menolong memegang beg sekolah ku setiap pagi (kemudian nya orang ini menjadi abg iparku) dan sejak aku menikah, kami pun tidak bertegur sapa lagi (sampai catatan ini ditulis).

Di Tebak juga aku berkenalan dengan seorang perempuan (anak mandor ladang) Namanya Saminah Mokhtar (dia kini isteri Tuan Pegawai Daerah Kemaman). Pernah satu ketika aku selalu yakin bahawa perempuan cantik mempunyai akal cerdas dan pintar. Saminah ini satu kelas dengan ku..selalu kerumah ku untuk belajar bersama sama (sebenarnya dia yang perlu aku ajarkan - itu lah pesan ayahnya setiap kali dia ditinggalkan dirumahku). Tetapi kepercayaan ku yang ini tersasar jadinya - Saminah tidak pintar sama sekali..sebaik selepas SPM, mungkin kerana mula di anggap beban oleh kerluarganya, dia pun dikahwin dengan Penolong Pegawai Daerah, dan aku perhatikan selepas hampir 20 tahun menikah, suami nya masih juga Penolong Pegawai Daerah - sepatutnya naik lah ke jawatan PEGAWAI DAERAH. Aku tidak hadir sewaktu dia menikah. Ada khabar yang dihantar tentang rasa keterpaksaan nya itu..aku membalas warkah nya dgn sedikit catatan;

..Sahabatku Saminah, Selamat Pengantin Baru, semuga berbahagia ke akhir hayat. Jangan terlalu takut dengan kemungkinan kerana pagi yang berkabus itu selalunya hari yang baik cuaca nya... - Jamal

untuk itu, aku betul, dia memang bahagia sehingga sebelum ramadhan...

No comments: