Saturday, October 10, 2009

kempung yang ku tinggalkan (4) : Berpindah ke Tebak

tidak lama kami mendiami rumah pegawai ladang di Padang Kubu, ayah terpaksa di pindahkan ke sebuah ladang berhampiran, kirakira 20 km dari situ , iaitu ladang Tebak.

tidak banyak perbezaan, pemandangan mau pun susun atur kawasan perumahan. Sekelompok ditempatkan rumah pekerja pekerja ladang, mandur2 ladang, di sebelah atas bukit sedikir lah rumah pegawai-pegawai ladang di tempatkan...rumah kami itu paling jauh dari perumahan pekerja lain, corner lot...di tepi rumah itu ada tanah lapang hampir 30 meter persegi, sebelum ada jurang dalam mengadap cerun..selepas cerun itu ada deretan2 pokok kelapasawit, permandangan biasa bagi sebuah ladang ...

Sebenarnya ada tiga penempatan utama di Padang Kubu ini, bermula dengan padang kubu, sedikit kependalaman nya ialah Tebak, dan lebih jauh lagi ialah Sungai Emas...tetapi cuma ada satu sekalah sahaja di sini iaitu Sek Keb Padang Kubu...tiada sekolah lain di Sungai Emas atau Tebak..

Sepanjang di Tebak ini, ada kisah yang tersimpan yang membuat aku selalu terkenang kenang...di sini lah aku mula2 memandu kereta, mencuri-curi kereta ayah...sewaktu umurku 11 tahun...hepi sesnagt rasa nya ..dapat memandu meredah hutan dan lurah2 yang merbahaya itu..

di Tebak ini lah juga aku melihat kesungguhan Cek membesarkan kami...

Setiap pagi Cek bangun seawal 4 atau 5 pagi - memasak nasi lemak, membungkuskan nya dan kemudian, sekitar 6 pagi mengejutkan semada aku atau kakakku, untuk menolong dia menghantar kan nasi lemak bungkus itu ke tempat pekerja ladang menunggu lori yang membawa mereka ke ladang (jarak nya lebih kurang setengah km,)..selalunya dua bakul...lori mengangkut pekerja selalu nya tiba di tempat itu sekitar 6.30 pagi,kami perlu sampai sebelum waktu itu. Jika kami sampai selepas pekerja meninggalkan tempat itu, nasi lemak kami akan terbengkalai...

Kami (aku dan kakakku) selalu berjanji untuk bergilir-gilir menghantar nasi lemak itu, tetapi bagi kakak ku, jarang janji nya boleh dikira untuk menjadi benar...contohnya katakan hari isnin ialah giliran dia yang menghantar nasi lemak, akan wujud pelbagai masalah yang timbul, sakit perut, sakit kepala..mcm2...

Chek akan selalu mengadu padaku, meminta aku yang menghantarkan nasi lemak itu. Kadangkala aku lebih mengerti kerana ada satu tempat itu kami akan melalui rumah seorang pegawai india yang membela seekor anjing...silap cara, anjing itu boleh terlepas dan membaham betis kami...wpun itu tidak pernah terjadi...

Yang parahnya ialah, walaupun aku yang lebih banyak menguruskan soal penghantaran nasi lemak itu , tetapi upah yang kami terima tetap sama banyak - kerana jadual penghantaran kami adalah seimbang ....

aku tunduk sewaktu mendengarkan itu, bangun - menuju ke tabung yang terletak di atas meja studi di dalam bilikku...memasukkan 5 keping syiling

No comments: