Thursday, August 20, 2009

SELAMAT DATANG RAMADHAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Ramadhan semakin hampir., ia bakal menunjangi ibadat puasa - hukum yang sentiasa mencabar wibawa, iltizam dan kemahuan umat Islam islam supaya kekal konsisten dalam perjuangan. Sesungguhnya Ramadhan telah tampil sebagai satu Madrasah pendidikan umat dalam memperkasa kekuatan daya tahan diri, memugar dan membaja tahap kesabaran dan mengukuhkan keimanan, sekaligus menjadi benteng ampuh menghadapi dan menolak perlakuan negatif.
Secara peribadi, Ramadhan banyak membina watak ku. Ia membekalkan aku tenaga terpenting buat ku berlari dari hujung ke hujung ramadahn yang satu lagi. Satu peristiwa yang berulang beberapa Ramadhan ialah dimana aku pernah berpuasa selama 3 hari beruturt-turut - berbuka dan bersahul hanya dengan beberapa teguk air dari paip ....bukan kerana tiada langsung makanan atau minuman, tetapi sentiasa tidak kecukupan untuk memenuhi mulut adik-adik yang sentiasa menganga untuk disuap...
Tetapi itu tak mengapa.. ia kemudian nya menajdi satu titik dan tunjang paling paksi dari institusi Ramadhan, cuma untuk sekarang selalu ada pertanyaan ..kepada siapakah boleh aku kongsikan cerita cerita begini...?
Dalam kesempatan ini, aku ingin menyampaikan hasrat hati ;; kepada siapa yang selalu atau melintas melepasi blog ku ini, aku ingin kau tahu bahawa aku telah menyusun kedua puluhan jari jemari yang ada padaku ini untuk menuntut ampun dan maaf dari mu, hanya jika sepanjang kita bergaul, bercanda dan berurusan aku telah terlebih gaya, atau terkurang (ajar) atau keterlaluan (dalam meminta). Kau pun tahu, aku manusia yang lemah dan serba daif . Halalkan lah apa saja yang pernah kau hulurkan pada ku , baik makanan yang berupa nasi (masak kicap), mee goreng kuih muih (karipap ker), minuman (teh o / pepsi) , duit ringgit maupun tutur kata atau perlakuan.
Kepada yang mengenaliku, aku telah maafkan kalian jika hati ku pernah terguris. Kepada adik-adik yang pernah menyayangi ku atau membuat aku rasa di sayangi - abg maafkan dan halalkan apa saja yang pernah terlimpah dalam mulut kalian, kepada "dia", abg doakan ketenangan, semuga Ramadahn ini membuat kita lebih saling memerlukan, saling menyintai dan bahagia kerana merindu..
Akhirulkalam, kita semua adalah pengembara di muka bumi ini, melalui jalan yang sama bahkan cabaranpun sama- cuma barangkali menemui pengajaran yang berbeza...dan mohon lah kekuatan dari Nya untuk meneruskan pengembaraan ini kerana Tiada lah Daya Upaya Kita Tanpa Nya...
(pesan saidina Ali: Hitung lah diri setiap kali sebelum tidor...)
Salam Ramdhan al-Mubarak.

No comments: