Saturday, August 29, 2009

Ramadhan di Dungun

sepatutnya bulan Ramadhan ini ialah peluang mengimarahkan sifat sedekah dan pemurah. hari pertama berpuasa dan berbuka di Madinah, membuat akur rasa pelik pada mula nya - sebaik memasuki kawasan Masjid Nabawiah untuk berbuka puasa, aku disambut oleh seorang Indonesi, memegang tangan ku dah mengheret aku ke tempat duduk yang telah terhidang juadah berbuka puasa - hadiah dari tuan gajian saya - kata Indonesia itu.

saya tanya "tuan"?
Ya Tuan, majikan saya. dia seorang arab. Setiap hari dibulan Ramadhan ini dia akan menyediakan juadah berbuka puasa untuk 40 orang.saya ditugaskan untuk mencari orang-orang berpuasa untuk berbuka dengan juadah yang dihadiahkan olehnya..

oo begitu yer - bisikku perlahan, sambil mata ku memandang sekeliling dan mendapati ada puluhan barisan hidangan yang lain dengan pelbagai wajah "pencari" orang untuk berbuka puasa. Aku yakin mereka mewakili majikan-majikan yang berbeza - demikian Ramadhan membentuk sifat pemurah dan sedekah bangsa Arab - yang terkenal jahat dan haloba....

di tempat aku bermaustatin ini - Dungun - sifat dermawan itu nampaknya tidak membiak. Para peniaga masih mencekik darah setiap pengunjungnya - ketupat dah 3 biji untuk RM1 , setengah nya 2 biji RM1 - sama mahal atau lebih mahal dari sebelum Ramadhan. Ironinya, Ramadhan dilihat sebagai peluang "menangguk seberapa banyak wang untuk hari raya" dan bukan nya peluang untuk menangguk seberapa banyak fadhilat sedekah dan pemurah...alangkah sedihnya memikirkan ini.

aku pernah bertanya, kenapa tidak ketemui seorang pun di kalangan usahawan yang mahu memugarkan sifat pemurah dan sedekah itu dengan memberikan 4 biji untuk RM1 (sempena Ramadhan ini)?

Tidak seperti di tanah kelahiran Rasulullah, kita selalu mendakwa kita adalah negara Islam terbaik di dunia - sedangkan nilai -nilai khusus yang di atur dalam Ramadhan ini telah semakin jauh dari hati nurani kita....

Malam tadi aku memimpikan mu, kali kedua tentang mu (setakat ini) membawa berita tentang kematian mu - aku terjaga aku meratap mu di pusara mu ....

No comments: