Friday, August 21, 2009

Sehari sebelum ramadhan, beberapa tahun dahulu
















hari ini, sehari sebelum ramadhan beberapa tahun dahulu - aku menjejakkan kaki di bumi Mesir, bumi Firaun (kata ustaz) sebelum aku menyampuk - Bumi Anbiya jugak ustaz.. (ustaz terkedu dan tunduk ke bumi).
setiba di Pyramid sekitar 11 pagi, terus menyusup masuk ke dalam nya...menuruni dan mendaki ratusan anak tangga (aku lupa nak bilang sebenarnya) sambil membongkok ...sebelum tiba di puncak / pusat pyramid....kemudian terus berdepan dengan kubur Firaun yang kosong.
"Kemana Firaun?" tanya ku
"Mayatnya telah dipindahkan ke Muzium Mesir", sahut ustaz
'O begitu?, jadi mari kita kesana..", kata ku ringkas
"tak boleh En J, sebab jadual kita ke Iskandariah selepas ini.."
"apa yang ada di sana?"
"diaorang nak membeli belah, nak tengak pantai Iskandariah yang cantek".
lama aku terdiam, menyusun hujjah konkrit sebenarnya....
sebaik semua peserta memenuhi kerusi bas yang membawa kami itu, ustaz pun mengumumkan ..

"kita akan ke Iskandariah. Iskandariah ialah sebuah bandar pesisir air yang cantek...bla bla bla...."
kenapa kita perlu kesana?
Sebb ia telah tercatat dalam jadual
Siapa yang buat jadual?
saya..
ustaz, saya mohon pertimbangan untuk menukar rancangan ke Mezium Mesir...bla bla bla
tak boleh
kenapa tak boleh...? kita mungkin tak perlu ke sini untuk tgk pantai, atau nak shopping..semua itu ada di Malaysia, tetapi Mezium Mesir tak da di Malaysia...
Tak boleh
Ok kalau tak boleh, turunkan saya di sini, saya akan bubar dari rombongan ini kerana saya tak boleh bersetuju dengan ustaz ...bagi saya tujuan ke Iskandariah tidak kukuh, membazir waktu ....

setelah 30 min debat itu berjalan, pemandu bas akhirnya membawa bas menuju ke tengah bandar Kaherah sebelum mencari tempat meletak kenderaan di dalam kawsasan Mezium Mesir. aku menghabiskan seharian untuk meninjau setiap penjuru dalam Mezium 5 tingkat itu -malam itu kami bersahur nasi goreng dari beras India -- nasi nya lembik...

No comments: