Friday, August 28, 2009

kunjungan dari Sheikh Mekah - nilai

Khamis malam, masjid Pak Sabah di kunjungi oleh dua orang Sheikh dari Mekah, satu nya Sheikh Saad dan Seorang lagi Sheikh Khalid. Sheikh Saad adalah Hakim Syariah di Mekah, beliau mengimami solat Isyak dan seterusnya solat sunat terawikh - mmmm dalam jumlah 8 rakaat campur 3 rakaat lagi untuk witir. Beliau akan berhenti pada rakaat ke empat untuk memberikan tazkirah ringkas....

Tazkirah diberikan dalam Bahasa Arab, diterjemahkan oleh seorang ilmuan di sini - yang dikenali sebagai Ust Bakar...

Terdapat beberapa perbezaan ketara dalam bentuk dan cara yang baru di pertontonkan oleh Sheikh tersebut..

i) Tiada doa yang dibacakan oleh Imam sebaik sesudah solat Isyak, secara berjemaah seperti yang menjadi amalan di sini.

ii) Tiada selawat pada setiap 2 rakaat solat sunat terawikh

iii) ada nya tazkirah, yang bagi ku, sangat bagus untuk terus diadakan amalan - kerana ada elemen ilmu yang mengalir dalam khalayak yang lebih merata disepanjang ramadhan..

Sesi lawatan ini ialah apa yang diatur oleh Kerajaan Negeri Terengganu - katanya melibatkan perbelanjaan ratusan ribu juga.

Namun, apakah ia harus dilihat seperti air hujan turun begitu sahaja? Tidak kah perlu di ambil sedikit ikhtibar untuk kemudian nya menjadi sebahagian dari resam hidup umat di sekitar sini, terutamanya item (iii)?

Mengapa kita sedemikian taksub dgn amalan warisan nenek moyang yang setengahnya kelihatan di tokok tambah, tanpa mengambilkira nilai-nilai pemahaman dalam setiap gerak ibadat - masihkah masjid kekal sebagai institusi ibadat atau masih tegap sebagai satu rumah adat?

No comments: