Thursday, August 20, 2009

Istiqamah...konsisten

pulang dari perjalanan jauh hari ini membuat otakku tepu....ada sesuatu yang perlu ku catatkan sebelum terlupa..istiqamah!

Tuhan memberikan janji bahawa sesuatu usaha itu berhasil jika dan hanya ada nya unsur-unsur Istiqamah dalam pekerjaan tersebut. Tuhan pun istiqamah dalam banyak kejadian-kejadian dan rahmatNya : yang merah itu merah, tetap merah. Durian tetap dirasa durian dalam apa keadaan pun, yang namanya manis itu konsisten dari segi itu. Panas itu panas.

Begitu juga aturan cakrawala ini, turun dan naiknya matahari tetap konsisten pada satu arah....awan yang mengandung air konsisten turun ke bumi....membasahkan tanah dan menyuburkan bumi...

Istiqamah itu mengikut Imam al-Qurtubi ialah “.....hati yang senantiasa lurus dalam ketaatan kepada Allah, baik berupa keyakinan, perkataan, maupun perbuatan, iaitu jalan menuju keberhasilan di dunia dan keselamatan dari azab akhirat. Hati yang istiqamah akan membuat seseorang dekat dengan kebaikan, rezekinya akan dilapangkan. Dengan hati yang istiqamah, maka malaikat akan turun untuk memberikan keteguhan dan keamanan serta ketenangan dari ketakutan terhadap adzab kubur. Hati yang istiqamah akan membuat amal diterima dan menghapus dosa.”

Caranya? meletakkan cinta , membesarkan perintah, mengurus kelalaian dan mendekati ilmuan.... siapakah mereka?

Allah SWT berfirman, “Sungguh dalam kisah-kisah mereka terdapat ibrah (pelajaran) bagi orang yang memiliki akal, ….”


benar kah begitu??

No comments: