Tuesday, July 1, 2008

Cerita tentang Tuan-Tuan (Siri 1)

Ada 3 Tuan. Tuan 1 adalah tuan punya jawatan, atau jawatan-jawatan. Tuan 2 ialah Tuan Bilik, Tuan 3 ialah Tuan Tuan..

Tuan 1

Tuan punya jawatan. Apabila tuan mula menolak percubaan saya untuk memberikan penjelasan di antara "tuan bilik" yang ber"hak" dengan saya yang memerlukan, saya mulai yakin bahawa tuan juga sudah bertukar menjadi sejenis lagi makhluk asing. Penjelmaan kepada makhluk asing sebegini bukan perkara baru bagi mereka yang "baru" memegang jawatan "tuan jawatan" atau terlalu lama memegang nya. Dalam konteks tuan, kecenderungan tuan ialah yang kedua.

Ada tuan sebelum ini yang selalu menjelaskan, "tolong hormati jawatan" bukan "pemegang jawatan". Nakal juga tu yer? yer lah tu, tuan kan tuan jawatan.

Apabila tuan mula menolak percubaan saya untuk memberikan penjelasan di antara "tuan bilik" yang ber"hak" dan saya yang lebih memerlukan, saya mula merasakan tuan memang tuan yang menakutkan... menakutkan kerana barangkali tuan terlalu sibuk untuk menguruskan hal ehwal pelanggan baru yang sedang mundar mandir....bahkan saya pun ingin dilayan begitu...agaknya kerana saya sudah "bekas tuan jawatan".

Bekas tuan jawatan memang lah sudah menjadi sampah.

Tuan, saya memang memerlukan bilik, tetapi saya lebih memerlukan penghargaan dan perghormatan sebagai "bekas tuan jawatan" kalau tidakpun sebagai manusia.....

No comments: