Wednesday, July 2, 2008

Cerita Tentang Tuan-Tuan (Siri 2)

Tuan 2

Tuan Bilik.



Tuan bilik ialah pemilk jawatan juga. Kerana itu, dalam keadaan biasa apabila seseorang itu menjadi tuan jawatan - tentu lah akan ada peruntukan bilik untuk dijadikan tuan - khusus untuk jawatan. Selalunya bilik akan diperuntukan mengikut taraf jawatannya . contoh nya jika dia adalah pemegang jawatan mandur, maka bilik nya nya tentulah lebih besar berbanding pekerja biasa. Jika dia adalah pegawai (atau kerawai), biliknya tentu lah besar sedikit berbanding mandur (atau mandul???).

Dalam suasana kerja di sini, tuan jawatan akan dipilih secara giliran.


Jadi Tuan Bilik,


Saya amat faham kekuasaan tuan terhadap sesuatu yang menjadi hak tuan, meskipun hak tuan itu tidaklah tuan perlukan sangat. Saya juga amat memahami bahawa kekuasaan Tuan lah yang memungkin tuan diberi dua bilik, mungkin antara yang paling teristimewa di sini.

Cuma, apakah tuan mengira menjadi tuan jawatan telah, sekali lagi, membuat tuan menjadi sejenis lagi makhluk asing - lebih galak untuk bercakap mengenai hak berbanding keperluan -?

Kanak-kanak selalu ingin bercakap mengenai apa yang mereka MAHU, kedewasaan ialah tentang menentukan KEMAHUAN mengikut KEPERLUAN...

Tuan Jawatan, apakah tuan belum cukup dewasa?

No comments: