Tuesday, July 8, 2008

Cerita tentang Tuan-Tuan (Siri 3)

Tuan-tuan,

Tuan-tuan memang berhati tinggi. Selepas menerobos dan mengunci barang-barang peribadi saya - satu tindakan yang sy anggap biadab dan tak bertamadun - sy masih menunggu untuk mendengar kata maaf dari tuan-tuan kerana tindakan itu. Namun, sehingga sekrang - andaian saya masih benar "selagi tuan-tuan ini bergelar tuan (bilik atau jawatan), hati tuan masih belum merasa nikmat untuk menjadi hamba".

Kedua,
Berada di sini sebenarnya ialah untuk membantu hamba seperti saya - supaya sy boleh berfungsi sebagai pekerja - dan bukan untuk memperhambakan saya - sebegini. Jika saya pun diberikan pilihan, saya pun memang tidak pernah bersetuju untuk bertuankan tuan-tuan sebagai tuan- tetapi sebagai hamba, pilihan tidak berada di tangan saya.

Ketiga,
Kuasa tuan-tuan disini tidak seberapa. Jangan terlalu terpesona dgn anugerah-anugerah yang pernah tuan-tuan terima sebelum ini -kerana ini hanya satu fatamorgana: dan kerana kefatarmorgana itu - ia akan sirna.

Tuan-tuan,
Tuan-tuan mungkin percaya bahawa tuan-tuan hanya berkuasa apabila tuan-tuan menunjukkan kuasa, tetapi saya selalu percaya bahawa kuasa yang sementara itu tidak lebih dari hanya satu lagi saluran tuan-tuan menunjukkan kebejatan peribadi tuan-tuan.

Perjuangan adalah perlaksanaan kata-kata...

No comments: