Tuesday, June 24, 2008

Hidup dan permainan nya

Setelah berada di awal 40an, ada sesuatu yang tampil dalam pemikiran - sesuatu yang sebelum ini tidak terucapkan.

Apakah hidup ini satu permainan atau beberapa permainan? dan beberapa permainan itu mengikut usia...

Sebaya 2 atau 4 tahun, kita tentu saja bermain dengan "alat-alat" permainan yang mungkin dibeli di kedai-kedai runcit, atau pasar malam - anak anakan, patung-patung, alat masak-masak (bagi kanak-kanak perempuan) atau apa saja yang tidak lebih dari hanya menikmati nya sesingkat 2 3 jam. Di kala usia mula meningkat, kita memerlukan keseronokan baru - katakan seusia 7 atau 8 tahun - bermain basikal, terjun ke sungai, mandi manda, atau cuba mengacau mana-mana sarangan tebuan di tepi sungai. Keseronokan sedemikian bercampur dengan risiko. Selalu juga dimarah ibu, tetapi bebelan ibu itulah yang kadangkala menambah keseronokan.

Sewaktu akal mula bertumbuh (kemudian nya), rasa keseronokan jika dikasihi - atau disayangi - oleh seseorang dari luar lingkungan ibubapa dan ahli keluarga lain nya. Cinta dan kasihsayang itu boleh saja tercipta sebagai satu mekanisma baru untuk satu permainan. Sreronok? ya memang, namun sakit dan luka nya sangat mendalam jika "pisau-pisau" cinta itu menghiris-hiris harapan yang mulai nya bercambah, atau mula rendang....

Setakat itu sajalah permainan sepertiga dari hidup ini. Anak-anakan sewaktu kecil, risiko sewaktu mulai membesar dan kesakitan ketika remaja.

Di saat meningkat dewasa, ada permainan baru pula rupa nya. Bagi mereka yang merasa boleh memimpin - masuk saja persatuan belia/ sukan - ini jambatan emas ke alam politik. Ya, politik sebagai satu ruang permainan yang, memang banyak risiko nya, tetapi jika kena caranya - pulangan pun - waduh waduh.....(politik ialah satu permainan mengatur manusia ....)

Atau apa-apa saja kecenderungan untuk "merasa puas"......

Di saat tua renta, jenis dan bentuk permainan pun turut berubah (atau bertambah.....kahkahkah).


Kenapa kita memilih berbagai permainan (yang berbeza) apabila kita berada di tingkap usia yang berbeza? apakah kerana keseronokan semata? atau ada menafaat lain yang diharapkan dari nya? atau memang permainan memang diperlukan untuk "merasa ada kehidupan"???

(next show : permainan dan masa......)

No comments: