Saturday, June 27, 2009

Selamat datang mahasiswi...

semalam, 27 Jun 2009 - adalah hari pendaftaran pelajar baru UiTM seluruh negara, termasuk kampus Terengganu..

aku tiada data tentang jumlah kemasukan kali ini pada ketika ini, jumlah peratusan mengikut jantina memang mudah dijangkakan - seperti 10 tahun lalu 70 - 80% adalah siswi, selebihnya adalah siswa (cuma selepas ni 2 -5% dari peratusan siswa ini akan menampakkan mereka berada di antara kedua nya...).

So, kalian telah melangkah ke alam yang tidak pernah terlangkah sebelum ini, berada dalam kampus yang suatu ketika dulu terkenal sebagai MENARA GADING...suatu rantau yang, selain dari senantiasa berlaku peperangan dalam jiwa, menuntut juga pemenuhan pertanggungjawapan untuk menjadi "pencari ilmu"- suatu tunutan persis jihad dalam ugama kita.

kepada kalian lah usaha memperjuangkan nilai perlu terus menerus di harapkan, meski pun banyak yang tersisih dan terhumban sepanjang pengembaraan itu, tetapi nampaknya tiada lagi tempat lain yang di harapkan... kami yang terdahulu ini cuma mampu menunjuk jalan, perjalanan sebenar harus di lalui sendiri oleh kalian..selamat berjuang mahasiswi ku...

aku mengucapkan "selamat datang kepada mahasiswi" kerana mereka bukan sahaja majoriti, tetapi juga lebih mampu menerobos untuk menjadi kekal doniman - ada upaya untuk kekal berlegar dalam koridor kuasa selama lebih sekurun (sekurang-kurang nya di kampus ini.....)

No comments: