Wednesday, June 3, 2009

Berhentilah bermain.....

Terjumpa puisi lama yang gagal untuk disiarkan beberapa tahun dahulu...

berhenti lah bermain, menjadi pahlawan
(untuk seluruh warga MALAYSIA sempena 50 Tahun Kemerdekaan Negara)

berhenti lah bermain
berhentilah bermain, menjadi pahlawan
kerana aku khuatir
kami semua akan nanti semakin kehilangan pejuang !

berhentilah bermain menjadi helang
terbang tinggi ke seluruh alam, sambil-sambil mencerita bagaimana engkau mencapai awan, menggenggam bulan
kerana aku bimbang, sedang
kita terpesona berbicara tentang angkasa dan langit tinggi
bumi yang sekali sekala engkau bertenggek ini
semakin mengecil dan tidak mencukupi

berhentilah,
berhentilah bermain menjadi puyuh
menyelongkar ke tanah seberang, meneroka ke kawasan orang
kerana aku takut
daerah kita yang semakin mengecil ini boleh menjadi semakin kering, tandus dan kehilangan rumput

berhentilah, berhentilah bermain menjadi seluang terlincah di tasik terbentang; berenang dan menyelam ke hujung tebing, ke pinggir lurah
kerana aku bimbang
baung dan temoleh sedang tidak pernah berubah
untuk melihat kita masih sebagai seluang
berhentilah, berhentilah

Berhentilah bermain menjadi pahlawan
Kerana aku bimbang
Kemerdekaan ini hanya seperti pesta-pesta
pesta-pesta hanya permainan
permainan hanya hiburan
hiburan hanya sirna

berhenti lah bermain menjadi pendekar
mengacah ngacah langkah tatkala rebana dan nafiri menyentuh naluri
berhentilah bermain
kerana dengan bermain itu saja pun
kemerdekaan ini semakin kosong
lima puluh tahun ini menjadi sia sia,
menjadi sirna, kehilangan makna...

DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN
25 MAY 2007

No comments: